ENTSO-E publiceert zijn Tienjarig ontwikkelingsplan voor het Europese net 2014

14-07-2014

In dit plan beschrijft de vereniging van Europese transmissienetbeheerders de versterking van het Europese elektriciteitsnet vanaf nu tot in 2030. De versterking is nodig om tot 60% hernieuwbare energie zo efficiënt mogelijk en in volledige veiligheid te integreren.

De transmissienetbeheerders (TNB's) uit 34 landen hebben hun samenwerking verleend aan ENTSO-E en hebben door hun unieke expertise geholpen om het TYNDP 2014 (Ten-Year Network Development Plan) op te stellen. Voor het eerst bevat het plan ook strenge kosten-baten-analyses, om te garanderen dat elk van de 120 transmissieprojecten meer voordelen dan kosten oplevert voor de verbruikers en de samenleving.

Met de lancering van TYNDP 2014-ontwerppakket, start ENTSO-E een publieke consultatie van 10 juli tot 20 september 2014 en vraagt zij aan alle betrokken partijen om hun opmerkingen te bezorgen via de consultatiepagina van haar website (https://www.entsoe.eu/news-events/entso-e-consultations/Pages/default.aspx). Om het plan te verbeteren zal ENTSO-E al deze opmerkingen bestuderen en hierop een respons formuleren.

Lees het persbericht https://www.entsoe.eu/news-events/announcements/announcements-archive/Pages/News/Ten-Year-Network-Development-Plan-2014-for-Public-Consultation.aspx