Europa zet de goede praktijken binnen de Elia groep voor de aanvaarding van de infrastructuurprojecten in de kijker

27-06-2014

In een studie getiteld "Study regarding infrastructure development: "European strategy for raising public acceptance" die werd uitgevoerd voor de Europese Commissie, onderzoekt het consultancybedrijf Roland Berger de strategieën die de Europese transmissienetbeheerders hebben ontwikkeld om de publieke aanvaarding van de infrastructuurprojecten te bevorderen. Het consultancybedrijf verwijst uitdrukkelijk naar de initiatieven die 50Hertz en Elia op dit vlak hebben genomen.

Bij de goede praktijken die in dit 290 bladzijden tellend verslag worden aangehaald, vind je de gemeentelijke informatievergaderingen en de deur-aan-deurbezoeken die 50Hertz organiseert voor de buurtbewoners van de installaties, het Bestgrid-project waaraan de Elia Groep deelneemt en ook de informatie die wordt verstrekt op de websites van Elia en 50Hertz (in het bijzonder de belastinggegevens).

Op basis van deze studie, heeft de Commissie ook een toolkit ontwikkeld voor de verschillende stakeholders die met de problemen rond de aanvaarding van projecten te maken krijgen (transmissie- en distributienetbeheerders, lokale overheden ...). Je kan ze op het internet raadplegen.

Klik hier om de studie van Roland Berger in te kijken.