Tweede regionaal 'Generation Adequacy Assessment Report' gepubliceerd

31-01-2018

De zeven transmissienetbeheerders (TNB's) die deel uitmaken van het 'Pentalateral Energy Forum' (een intergouvernementeel initiatief om de samenwerking op het gebied van grensoverschrijdende elektriciteitsuitwisseling in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland te bevorderen) engageren zich om aan de ontwikkeling van nieuwe methodologieën bij te dragen en samen onderzoek te voeren naar de elektriciteitsbevoorradingszekerheid – d.i. het beantwoorden aan de vraag naar elektriciteit van alle klanten – op regionaal niveau.

De eerste evaluatie van de adequacy van de productie verscheen in 2015. Het huidige rapport is de tweede editie van deze studie. In vergelijking met de eerste evaluatie werden er aanzienlijke verbeteringen opgemerkt, zoals een beter beeld van het net aan de hand van een flow-based (FB) benadering, een verbeterd model om rekening te houden met de flexibiliteit van de vraag en het gebruik van de uitgebreide klimaatgegevens van ENTSO-E met de weerdata van 1982 tot 2015.

Dit rapport geeft resultaten voor de winter van 18-19 en de winter van 23-24. Deze eerste tijdshorizon kwam recent ook aan bod in twee nationale rapporten die Elia en de Franse transmissienetbeheerder (RTE)  publiceerden.