15 maart 2018

Formele openbare raadpleging betreffende de voorstellen voor een aangepast federaal technisch reglement en algemene eisen RfG, DCC, HVDC en opslag

Na twee jaar van intensieve besprekingen met de marktpartijen via verschillende vergaderingen en workshops die Elia organiseerde in het kader van de Users' Group, heeft Elia de volgende voorstellen uitgewerkt:

• Voorstel voor een aangepast Federaal Technisch Reglement
  • Voorstel voor algemene eisen voor elektriciteitsproducenten (RfG)
  • Voorstel voor algemene eisen voor de aansluiting van verbruikers (DCC)
  • Voorstel voor algemene eisen voor HVDC-aansluiting (HVDC)
  • Voorstel voor eisen voor opslagaansluitingen

Vandaag, 15 maart 2018, start Elia een formele openbare raadpleging rond de bovenvermelde voorstellen. Dit moet worden beschouwd als een volgende stap in het lopende debat met de marktpartijen, waarbij de marktspelers die een impact ondervinden van deze voorstellen de kans krijgen om te reageren.
Om alle belanghebbenden voldoende tijd te bieden om te reageren op deze voorstellen, zijn er verschillende raadplegingsperiodes:

• De raadplegingsperiode voor het voorstel voor een aangepast Federaal Technisch Reglement loopt van 15 maart tot en met 16 april 2018, gedurende een periode van vier weken.
  • De raadplegingsperiode voor de voorstellen voor 'Algemene eisen RfG, DCC, HVDC en opslag' loopt van 15 maart tot en met 23 april 2018, gedurende een periode van vijf weken.

Meer informatie omtrent deze raadpleging, alsook alle consultatiedocumenten, zijn beschikbaar op de Elia website.
Op 17 mei 2018 zal Elia aan de bevoegde instanties een voorstel indienen voor een aangepast Federaal Technisch Reglement en voor algemene eisen voor de aansluiting van elektriciteitsproducenten, verbruikers, HVDC en opslag. Elia zal alle reacties die ze ontvangen heeft tijdens de raadplegingsperiode samenvoegen. Deze zullen vervolgens worden opgenomen in de indieningsnota die de formele voorstellen ondersteunt.

Vanwanseele Marie-Laure
Perscontact NL Elia België