26 april 2018

In navolging van Verordening (EU) 2017/2195 van de Commissie van 18 december 2017, ook gekend als guideline on electricity balancing of kortweg EB GL, kondigt Elia de publieke consultatie met betrekking tot het voorstel van uitvoeringskader voor een Europees platform voor de uitwisseling van balanceringsenergie uit frequentieherstelreserves met automatische activering (“aFRR”).

De transmissiesysteembeheerders (TNBs), die verantwoordelijk zijn voor het indienen van het gemeenschappelijke voorstel voor het uitvoeringskader voor een Europees platform voor de uitwisseling van aFRR-energie, raadplegen stakeholders zoals gedefinieerd in artikel 10(3), van het EBGL. Belangrijker nog is dat ENTSO-E en de TNBs deze openbare raadpleging houden om feedback van belanghebbenden en marktpartijen te ontvangen, voorafgaand aan de toezending van het voorstel van uitvoeringskader aan de regulerende instanties ter goedkeuring.
Deze consultatie en alle bijbehorende documenten (uitvoeringskader en verklarend document) zijn hier  te vinden op de ENTSO-E website. Stakeholders worden uitgenodigd om hun mening te geven vóór 29 juni 2018, alleen via de ENTSO-E raadpleginginterface. We moedigen alle stakeholders en marktpartijen aan om deel te nemen aan de raadpleging, zodat de TNBs hun standpunten over het Europese platform voor de uitwisseling van aFRR-energie kunnen overwegen. Alleen voldoende participatie kan ervoor zorgen dat het platform met succes antwoord aan de behoeften van alle relevante betrokkene partijen, of het nu TNBs, aanbieders van balanceringsdiensten (BSP) of andere stakeholders zijn.
Houd er rekening mee dat er een tweedaagse balancing workshop op 20 en 21 juni zal georganiseerd worden in de gebouwen van ENTSO-E in Brussel. Tijdens deze workshop zal het aFRR-uitvoeringskader worden uitgelegd aan de stakeholders, evenals de andere uitvoeringskaders die vereist zijn door EB GL. Een update van andere voorstellen met betrekking tot balancing zal ook worden gegeven. Meer informatie over deze workshop zal later worden gedeeld.
In geval van vragen, aarzel niet ons te contacteren via usersgroup@elia.be.

Marleen Vanhecke
Perscontact NL Elia België