27 juli 2018

Bank KfW wordt partner van Elia in aandeelhouderschap Duitse transmissienetbeheerder 50Hertz

Elia oefent het voorkooprecht uit op laatste 20% aandelen van IFM in Eurogrid. De bijkomende participatie zal onmiddellijk verkocht worden aan de Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).

De transactie tussen Elia en KfW bevordert de Belgisch-Duitse samenwerking op het vlak van kritieke netinfrastructuur.

De Belgische transmissienetbeheerder (TNB) Elia System Operator NV/SA (‘Elia’) heeft het voorkooprecht uitgeoefend op de overblijvende participatie van 20% in Eurogrid International (‘Eurogrid’), de holdingmaatschappij van de Duitse transmissienetbeheerder 50Hertz Transmission GmbH (‘50Hertz’). Nadat Elia het aandelenpakket van 20% heeft verworven, zal het onder dezelfde financiële voorwaarden verkocht worden aan de Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW). De transactie tussen Elia en KfW versterkt de Belgisch-Duitse samenwerking op het vlak van kritieke netinfrastructuur. 50Hertz is een van de vier Duitse transmissienetbeheerders en speelt een belangrijke voortrekkersrol in de uitvoering van de zogenaamde “Energiewende” of energietransitie in Duitsland.
Marleen Vanhecke
Perscontact NL Elia België