06 februari 2019

Elia ondersteunt burgerinitiatief Sign for my Future

Gisteren ging Sign for my Future van start. Dit burgerinitiatief wil alle Belgen oproepen om zich uit te spreken voor een krachtig klimaatbeleid. Chris Peeters, CEO van Elia Group, is één van de 100 ambassadeurs van de actie. De energiesector levert immers een belangrijke bijdrage tot de decarbonisering van de samenleving.

Sign for my Future is een grote campagne waarbij zoveel mogelijk handtekeningen worden verzameld zodat de volgende federale en gewestelijke regeringen het nodige doen om een krachtig klimaatbeleid te voeren. De initiatiefnemers roepen daarbij op om het klimaatverdrag van Parijs te respecteren en te streven naar een opwarming van 1,5 graden. Ook in België moet er volgens Sign for my Future nog heel wat gebeuren om klimaatneutraal te worden en de broeikasgassen noemenswaardig te doen dalen.

De campagne loopt van februari 2019 tot net voor de verkiezingen van 26 mei. Daarbij zijn er een grote groep burgers en CEO’s van bedrijven en middenveldorganisaties die zich mobiliseren om het ‘mandaat’ te ondertekenen. De initiatiefnemers willen daarbij niet enkel enthousiasmeren, maar ook de brede bevolking beter informeren over wat een ambitieuzer klimaatbeleid inhoudt voor zichzelf en de economie. Het is een campagne voor én door jongeren.

Elia steunt Sign for my Future. Chris Peeters, CEO van de Elia Group, is een van de ambassadeurs van de actie.

“We moeten cruciale keuzes maken voor de toekomst van ons klimaat. Die keuzes moeten gebaseerd zijn op de juiste cijfers en feiten. Het is dan ook belangrijk dan Sign for my Future de brede bevolking wil sensibiliseren. Maar we moeten ook naar onszelf kijken: de energiesector speelt een centrale rol in de decarbonisering van de samenleving. Vanuit Elia Group werken we actief mee aan de uitbouw en verdere integratie van hernieuwbare energie in ons Europees energienet. Daarnaast willen we dankzij digitalisering de energiegebruiker centraal plaatsen in het systeem, hiermee willen we efficiënter met onze energie omspringen.”
Marleen Vanhecke
Perscontact NL Elia België