19 maart 2019

Update omtrent Nemo Link in geval van “no deal Brexit”

Op vrijdag 15 maart hebben de CREG en Ofgem (Belgische en Britse regulatoren) de Nemo Link non-IEM toegangsregels goedgekeurd. Deze regels zullen van toepassing zijn indien het VK de Interne Energie Markt (IEM) verlaat en verduidelijken de vervanging van de impliciete markt koppeling door expliciete veilingen uitgevoerd door JAO.

De toegangsregels die in dit geval van toepassing zijn, zijn te vinden op de website van Nemo Link.
Daarnaast hebben de regulatoren het proces in geval van “no-deal” Brexit verduidelijkt. Indien het VK de interne energie markt verlaat op 29 maart 2019, zal de impliciete markt koppeling op 29 maart, voor levering op 30 maart, doorgaan. De eerste expliciete toewijzing van capaciteit zal plaatsvinden tussen 09:40 en 10:10 op 30 maart voor levering op 31 maart. Markt partijen die capaciteit hebben verkregen in deze veilingen dienen te nomineren met behulp van het Regional Nomination Platform tussen 12:05 end 14:00 op 30 maart voor levering op 31 maart. Het Regional Nomination Platform zal Elia informeren over de nominaties en deze zullen beschikbaar zijn in het portfolio van de Belgische markt partij als grensoverschrijdende nominatie in het Elia eNomination platform.
Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met Nemo Link of uw Elia Key Account Manager.
Marleen Vanhecke
Perscontact NL Elia België