Informatie
Welkom op de nieuwe website van Elia, die een volledig herziene interface heeft. U wordt uitgenodigd omonze homepagina te bezoeken om de gezochte content te vinden.

06 september 2019

Speciale herdenkingsplechtigheid voor fusillade 22 arbeiders van de energiecentrale in Merksem tijdens de tweede wereldoorlog

75 jaar geleden werden 22 arbeiders van de energiecentrale in Merksem door Duitse soldaten gefusilleerd. Tijdens de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid aan de site van Elia in Merksem, werd vandaag een speciale gedenkplaat onthuld aan het oorlogsmonument. Op de gedenkplaat staat een gedicht van voormalig stadsdichter van Antwerpen, Maarten Inghels, dat speciaal voor de gelegenheid werd gemaakt. De plechtigheid werd bijgewoond door medewerkers van Elia, inwoners van Merksem en het districtsbestuur.

75 jaar geleden, op 6 september 1944, werden 22 arbeiders van de elektriciteitsfabriek in Merksem, waar vandaag de gebouwen van Elia gevestigd zijn, omgebracht door Duitse soldaten. Merksem bevond zich op dat moment in de vuurlinie tussen de Duitse soldaten in het fort van Merksem, en de Canadese en Engelse troepen. De aanval wordt gezien als een vergeldingsactie voor een eerdere aanval van weerstanders waarbij drie Duitse soldaten om het leven kwamen. Het volledige verhaal van de arbeiders kan u lezen op een speciale pagina op de Elia website.

Elk jaar vindt er een herdenking plaats voor deze slachtoffers, georganiseerd door de Gemeente Merksem, Stad Antwerpen en Elia. De herdenking wordt georganiseerd aan de gedenkplaat op de site van Elia in Merksem. Omdat het dit jaar exact 75 jaar gelden is wordt er extra aandacht besteedt aan de herdenking. Tijdens de herdenkingsplechtigheid werden de namen van de slachtoffers voorgelezen en werd een gedicht voorgedragen van voormalig stadsdichter Maarten Ingels. Het gedicht, dat speciaal voor de gelegenheid werd geschreven, werd ook op een nieuwe gedenkplaat bevestigd naast het oorlogsmonument. Na de plechtigheid werd er nog een bloemenkrans neergelegd op de begraafplaats in Merksem.

Tom Demeyer
Perscontact NL Elia België