26 juli 2023

Halfjaarresultaten: Het net versterken voor een duurzame energietransitie

Hoogtepunten

• Netinvesteringen liggen op schema en laten positieve vooruitgang zien, met €299,8 miljoen geïnvesteerd in België en €521,5 miljoen in Duitsland
  • Het federaal ontwikkelingsplan van België is goedgekeurd en zet koers naar een onafhankelijk en duurzaam energiesysteem
  • Het tweede ontwerp van het Duitse netontwikkelingsplan (Grid Development Plan) dat klimaatneutraliteit en grootschalige integratie van hernieuwbare energie mogelijk maakt, is gepubliceerd
  • De Duitse regulator BNetzA heeft de eerste stappen gezet om de rendementen voor de periode 2024-2028 licht te verhogen
  • Elia Group maakt deel uit van Bel ESG-index, bevestigt zijn duurzaamheidsengagement met meer groene financieringsinstrumenten om zijn liquiditeit te versterken
  • De nettowinst (aandeel Elia Group) bedroeg €162,5 miljoen1, na solide resultaten in alle segmenten
  • De financiële vooruitzichten voor 2023 worden herbevestigd, met een opwaartse herziening van de CAPEX voor Duitsland. Zorgen voor voldoende financiering van kapitaalinvesteringen in essentiële infrastructuur is van cruciaal belang om het momentum van de energietransitie te behouden en tegenslagen te vermijden die onze vooruitgang naar een duurzame toekomst zouden kunnen belemmeren.

1Nettowinst (aandeel Elia Group) heeft betrekking op de nettowinst toe te rekenen aan eigenaars van gewone aandelen.

cover photo

Yannick Dekoninck