06 december 2023

Koning Filip en Koningin Mathilde bezoeken samen met de Duitse president en first lady hoofdzetel en tunnel van 50Hertz (Elia Group) in Berlijn

Koning Filip en koningin Mathilde bezochten de hoofdzetel van 50Hertz, de Duitse transmissienetbeheerder voor elektriciteit en een dochter van de Belgische onderneming Elia Group.

Het bezoek maakt deel uit van een staatsbezoek aan Berlijn en Dresden van 5 tot 7 december in Duitsland. Ook tal van Belgische politici en socio-economische spelers nemen deel aan dit bezoek. Elia Group is een succesvol voorbeeld van Belgisch-Duitse samenwerking. Door haar activiteiten in Duitsland (50Hertz) en België (Elia) heeft de Groep waardevolle ervaring opgedaan in diverse domeinen. Hierdoor behoort de Groep tot de top 5 van de Europese transmissienetbeheerders en wordt ze erkend als een expert in zowel onshore als offshore infrastructuur voor elektriciteitstransmissie.

• 50Hertz, een dochter van de Belgische onderneming Elia Group, is een concreet voorbeeld van de sterke banden op economisch en energievlak tussen België en Duitsland
  • De synergieën tussen Elia in België en 50Hertz in Duitsland hebben van Elia Group een Europese leider gemaakt op het vlak van elektriciteitstransmissie
  • In de hoofdzetel (Netzquartier) van de Duitse netbeheerder namen de staatshoofden deel aan rondetafelgesprekken en vergaderingen over de energietransitie en duurzaamheid
  • De deelnemers bezochten vervolgens de tunnel van 50Hertz onder Berlijn. Deze tunnel is essentieel om te voldoen aan de groeiende vraag naar elektriciteit door de elektrificatie van de samenleving