29 maart 2024

Elexide wint derde Elia Group hackathon rond het ontsluiten van flexibiliteit via real-time prijzen

De derde Elia Group hackathon bracht deelnemers uit diverse sectoren en achtergronden samen om een van de grootste uitdagingen voor de energiesector aan te pakken: flexibiliteit aan de consumentenzijde ontsluiten.

De deelnemers moesten oplossingen ontwikkelen om deze flexibiliteit aan te wakkeren door gebruik te maken van real-time prijzen. Innovatie speelt een sleutelrol bij het aanpakken van de uitdagingen die de sterke groei van hernieuwbare energieproductie en de toename van het elektriciteitsverbruik met zich meebrengt. We moeten streven naar een flexibeler elektriciteitssysteem waarbij we de flexibiliteit van de consument ten vollge benutten. Consumenten en leveranciers hebben een duidelijk en gemakkelijk interpreteerbaar prijssignaal nodig en daar moet het concept van real-time prijzen voor zorgen. Tijdens het driedaagse evenement hadden de hackathonteams een duidelijke missie: de voordelen laten zien van het op afstand beheren van flexibele assets (zoals elektrische wagens en warmtepompen) via real-time prijzen. Ze moesten aantonen hoe flexibiliteit een positieve impact kan hebben op de factuur van de consument en kan bijdragen aan het behoud van het evenwicht van het energiesysteem. De jury was onder de indruk van de oplossing van Elexide voor elektrische mobiliteit.

• Van 26 tot 28 maart werkten een honderdtal deelnemers, waaronder studenten en professionals uit heel Europa, in verschillende teams samen om te onderzoeken hoe real-time prijzen de flexibiliteit aan de consumentenzijde binnen het energiesysteem kan vergroten.
  • De 20 teams werden uitgedaagd om na te denken over manieren om het energieverbruik in huishoudens of kantoren te optimaliseren, of om hun eigen use cases voor real-time prijzen presenteren.
  • Na drie dagen stelden ze hun ideeën voor aan de jury. Uiteindelijk kwam Elexide als winnaar uit de bus met een consumentgerichte oplossing voor het wagenpark van het bedrijf.
  • De teamleden ontvangen een cheque van 1.000 euro en zullen samen met de experts van Elia Group hun werk op het gebied van flexibiliteit verder zetten.

Vanwanseele Marie-Laure
Perscontact NL Elia België