Lancering van het nieuwe Belgisch-Franse & Belgisch-Nederlandse Intraday-systeem

16-09-2016

De transmissienetbeheerders Elia System Operator (hierna ‘Elia’) in België, RTE in Frankrijk en TenneT BV in Nederland, samen met de elektriciteitsbeurzen APX in Nederland, Belpex in België en EPEX SPOT in Frankrijk, zullen vanaf 27 september 2016 voor leveringen vanaf 28 september 2016 de impliciete grensoverschrijdende intraday capaciteitstoewijzing via het M7 intraday tradingplatform voor de biedzonegrenzen België-Frankrijk en België-Nederland lanceren. Naar dit marktkoppelingsproject wordt verwezen als “Intraday Quick-Wins”.

Vanaf het ogenblik dat het nieuwe Belgisch-Franse en Belgisch-Nederlandse intradaysysteem gelanceerd is, zal de expliciete allocatie van intradaycapaciteit op de Belgisch-Franse biedingzonegrens niet langer beschikbaar zijn tijdens de normale allocatie. Expliciete intraday allocatie zal nog mogelijk zijn als fallback oplossing voor de Belgisch-Franse biedingzonegrens. Deze fallback oplossing zal beheerd worden door Elia in naam van Elia en RTE.