Congestierisico-indicatoren (CRI)

Elke dag bepaalt Elia de “Congestierisico-indicatoren” (of “Congestion Risk Indicator (CRI)”) in het kader van het beheer van de congestierisico’s op het Belgische net

Onderstaande tabellen tonen het niveau van congestierisico’s in de elektrische zones



CRI in upward direction


CRI in downward direction


Disclaimer

De gepubliceerde gegevens mogen enkel gebruikt worden voor informatiedoeleinden. Aanbieders van systeemdiensten gecontracteerd door Elia worden geïnformeerd over de congestierisico-indicatorenvia aparte communicatiekanalen. Zie ook dedisclaimer.

Legende

  • CRI in de opwaartse richting (CRI in upward direction)
    Een CRI in de opwaartse richting wijst op een congestierisico indien de netto-injectie in de elektrische zone zou toenemen.
  • CRI in de neerwaartse richting (CRI in downward direction)
    Een CRI in de neerwaartse richting wijst op een congestierisico indien de netto-injectie in de elektrische zone zou afnemen.
  • CRI-niveaus (CRI levels)

    Het CRI-niveau toont het niveau van het congestierisico. 

    • Een lege cirkel wijst op een “Low” CRI-niveau: het congestierisico als gevolg van een verandering in de netto-injectie van actief vermogen in de elektrische zone wordt als laag ingeschat. 
    • Een halve rode cirkel wijst op een ”Medium” CRI-niveau: er wordt een congestierisico vastgesteld wanneer de netto-injectie van actief vermogen in de elektrische zone verandert in de richting van het CRI-niveau boven de Zonale Actief Vermogensgrens
    • Een volledig rode cirkel wijst op een “High” CRI-niveau: er wordt een congestierisico vastgesteld voor elke verandering van de netto-injectie van actief vermogen in de elektrische zone in de richting van het CRI-niveau ).

    Medium en High CRI-niveaus wijzen er op dat coördineerbare technische eenheden niet in realtime mogen afwijken van hun dagelijkse programma’s in de richting van het CRI-niveau. In deze situaties verplicht Elia alle coördineerbare technische eenheden in deze elektrische zone om terug te keren naar hun laatst geldig dagelijks programma in geval van afwijkingen in de richting van de CRI volgens de modaliteiten beschreven in het SA-contract (contract van de Scheduling Agent).

  • Zonale Actief Vermogensgrens (Zonal Active Power Cap) ( MW)

    De Zonale Actief Vermogensgrens duidt de maximaal toegelaten toename of afname van netto-injectie van actief vermogen in een elektrische zone met een “Medium” CRI-niveau zonder Congestie te creëren.

    "Jaarlijks rapport over CRI-niveaus en elektrische zones" (coming soon)


Rapporten over CRI-niveaus

Rapporten over CRI-niveaus en elektrische zones” (binnenkort beschikbaar)

Handige links

Contact

Congestion management
Energy Scheduling Office

Deze website gebruikt cookies voor een optimale browserervaring. Sommige cookies zijn strikt noodzakelijk voor de werking van deze website en kunnen niet worden geweigerd; andere hebben analytische/functionele/targetingdoeleinden en kunnen worden geweigerd. Raadpleeg onsCookiebeleid voor meer informatie. U kunt uw cookievoorkeuren op elk ogenblik beheren/aanpassen. Als u uw cookievoorkeuren niet beheert, zullen alleen de strikt noodzakelijke cookies worden aanvaard.