Toekenningsprocedure
Alvorens tot een aankoop over te gaan, bepaalt Elia welke de beste manier is om de opdracht aan een bepaalde leverancier toe te kennen.
Soort contract
- Als het om een eenmalige aankoop gaat, plaatst de aankoopdienst een eenvoudige aanbesteding die resulteert in een standaardbestelling.
- Als het om een terugkerende aankoop gaat, sluit de aankoopdienst een kaderovereenkomst of een langetermijncontract met de leverancier af waarin de commerciële voorwaarden van de te leveren dienst worden bepaald. Als de aanvrager van een dienst op een bepaald ogenblik de dienst nodig heeft, plaatst hij een afroeporder op deze kaderovereenkomst.
Criteria
- aankoopkosten (studie, specificatie, onderhandelingen, afsluiting van het contract, aankoopprijs, ...);
- ontvangstkosten (ontvangst, facturatie, betaling, controle, …);
- kosten voor het bezitten van goederen (opslag, belastingen, ...);
- gebruikskosten (installatiekosten, exploitatiekosten en -verliezen, energiebevoorrading, onderhoud, opleiding, kosten van kwaliteits- en veiligheidsproblemen, kosten voor buitendienststelling, ...);
- eliminatiekosten (afval, milieukosten, ...).
Deze criteria zijn specifiek voor ieder dossier en kunnen aanzienlijk verschillen van de ene aanbesteding tot de andere.