Wettelijk kader
Europa
- meer grensoverschrijdende handel en betere regionale samenwerking tot stand te brengen voor een beter geïntegreerde EU-markt;
- meer flexibiliteit te bieden om het groeiende aandeel van duurzame energiebronnen in het elektriciteitssysteem op te vangen;
- de invoering van een alomvattend kader voor consumentenbescherming dat gepaard gaat met meer rechten voor de consument;
- bevordering van marktconforme investeringen en decarbonisering van het energiesysteem in de EU;
- betere voorbereiding op elektriciteitscrisissituaties, ook door middel van grensoverschrijdende samenwerking;
- versterking van de rol van ACER, dat op EU-niveau optreedt ten voordele van alle EU-burgers.
De basiswetgeving voor de Europese elektriciteitsmarkt wordt in het bijzonder bepaald in :
- Verordening (EU) nr. 2019/943 betreffende de interne markt voor elektriciteit.
- Richtlijn (EU) 2019/944 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot wijziging van Richtlijn 2012/27/EU.µ
- Verordening (EG) nr. 714/2009 betreffende de voorwaarden voor toegang tot het net voor grensoverschrijdende handel in elektriciteit en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1228/2003
- Acer Regulatie (voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een Agentschap van de Europese Unie voor de samenwerking tussen energieregulators).
- Aansluitingscodes
- Operationele codes
- Marktcodes

Aansluitingscodes:
- Eisen voor de aansluiting van elektriciteitsproducenten’ (Requirements for Generators – NC RfG);
- Netcode voor aansluiting van verbruikers’ (Demand Connection Code – NC DCC) en
- Hoogspanningsgelijkstroomsystemen en op gelijkstroom aangesloten power park modules’ (High Voltage Direct Current – NC HVDC).
Operationele codes (Beheer van het systeem):
- Noodtoestand en het herstel van het elektriciteitsnet (Emergency and Restoration – E&R).
- Verordening tot vaststelling van richtsnoeren betreffende het beheer van elektriciteitstransmissiesystemen’ (System Operation – SO)
Marktcodes:
Deze marktcodes zijn opgebouwd op basis van de verschillende tijdshorizonten waarbinnen deze handel plaatsvindt, namelijk de lange termijn, de day-ahead, en de intraday markt hebben als doelstellingen het aanmoedigen van meer concurrentie, diversificatie van de productie en optimalisering van de bestaande infrastructuur faciliteren. Het gaat om de volgende codes:
- Capaciteitstoewijzing en congestiebeheer’ (Capacity Allocation & Congestion Management – GL CACM);
- Capaciteitstoewijzing op de langere termijn’ (Forward Capacity Allocation – NC FCA);
- Elektriciteitsbalancering’ (Electricity Balancing’ – GL EB).
Deze richtsnoer bepaalt de regels inzake de werking van de balanceringsmarkten, namelijk de markten die de transmissiesysteembeheerders (TSB's) gebruiken om energie en capaciteit aan te kopen om het systeem in real-time in evenwicht te houden. De bepalingen van de richtsnoer bevatten de mogelijkheid tot grensoverschrijdende handel, dichtbij real-time, en verbeteren de efficiëntie van het balanceren van de markten in Europa.
De netcode E&R stelt regels vast met betrekking tot het beheer van het transmissiesysteem voor elektriciteit in verschillende toestanden: noodtoestand, black-out en heropbouw. De bepalingen beogen voornamelijk om het systeem terug naar een normale toestand te brengen.
België
In België zijn de bevoegdheden inzake energiebeleid verdeeld tussen de federale en gewestelijke overheden.
De basiswetgevingen op elk niveau steunen weliswaar op dezelfde principes:
- Er bestaat een juridische scheiding tussen enerzijds productie en verkoop en anderzijds het netbeheer;
- De transmissienetbeheerder bezit een monopolie voor het beheer van het transmissienet gekoppeld aan strenge regels van corporate governance;
- Er bestaat vrije toegang tot het net tegen goedgekeurde en gepubliceerde tarieven;
- De netbeheerders staan onder het toezicht van een regulator.
- Alle overheden hebben de mogelijkheid om openbare dienstverplichtingen op te leggen voor wat betreft hun bevoegdheden. Zo moet Elia als transmissienetbeheerder een minimaal kwaliteitsniveau waarborgen voor elektriciteit op alle niveaus en heeft Elia de verplichting om groenestroomcertificaten te kopen.
Federaal niveau
Gewestelijk niveau
- Plaatselijk transmissienet (in Wallonië);
- Gewestelijk transmissienet (Brussels Hoofdstedelijk Gewest);
- Plaatselijk vervoernet (in Vlaanderen).
- Vlaanderen: Energiedecreet van 8 mei 2009, Energiebesluit van 19 november 2010 en het Technisch Reglement Plaatselijk Vervoernet van Elektriciteit Vlaams Gewest;
- Wallonië: Decreet van 12 april 2001 en het Besluit van de Waalse Regering betreffende de herziening van het technisch reglement voor het beheer van het lokale elektriciteitstransmissienet in het Waalse Gewest en de toegang ertoe;
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Ordonnantie van 19 juli 2001 en het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het technisch reglement voor het beheer van het gewestelijk transmissienet voor elektriciteit.
Algemene eisen volgens art. 6(4) van de NC DCC General requirements
Dit document is de goedgekeurde versie van de eisen van algemene toepassing (hierna 'algemene eisen' genoemd), overeenkomstig artikel 6(4) van de NC DCC en bevat, maar is niet beperkt tot, de niet-limitatieve eisen in de NC DCC bepaald door Elia als, als relevante systeembeheerder of TSB, en door openbare DSB’s in hun hoedanigheid van relevante systeembeheerder. Dit document is van toepassing op de aansluitingen tot het Elia net op regionaal niveau en de aansluitingen op distributieniveau.
Algemene eisen volgens art. 7(4) van de NC RFG General requirements
Dit document is de goedgekeurde versie van de eisen van algemene toepassing overeenkomstig artikel 7(4) van de NC RfG. Dit document behandelt vooral, maar is niet beperkt tot, de niet-limitatieve eisen in de NC RfG. Dit document is van toepassing op de aansluitingen tot het Elia net op regionaal niveau. Voor de aansluitingen op het Elia-net op federaal niveau zijn de algemene vereisten overeenkomstig artikel 6, paragraaf 4 van het NC DCC en artikel 7, paragraaf 4 van het NC RfG opgenomen in het federaal technisch reglement van 22 april 2019.
Beslissing Cwape RfG & DCC
Beslissing Brugel RfG - Beslissing Brugel DCC
Beslissing VREG RfG - Beslissing VREG DCC