20 januari 2020

Aanstelling van Elia Transmission Belgium tot nationaal en regionaal/lokaal TNB en naamsverandering van Elia System Operator naar Elia Group.

Na de voltooiing van de interne reorganisatie van Elia groep op 31 december 2019, werd Elia Transmission Belgium aangesteld als nationaal en regionaal/lokaal transmissienetbeheerder (TNB) voor het zeer-hogespanningsnet en hoogspanningsnet in België. Daarnaast wordt Elia System Operator omgedoopt tot Elia Group NV.

Zoals vermeld in ons persbericht van 31 december 2019, nam Elia Transmission Belgium NV (ETB) op 31 December de Belgische gereguleerde activiteiten over van Elia System Operator NV (ESO), inclusief de schuldenlast die verbonden is aan deze activiteiten (meer bepaald de verschillende uitstaande obligaties die Elia System Operator heeft uitgegeven onder het EMTN-programma). Op dat moment waren nog niet alle aanstellingen van ETB tot nationaal en regionaal/lokaal TNB verkregen. Tijdens deze interim periode (toen ETB de aanstellingen nog niet had verkregen), besteedde ESO het beheer van het transmissienet uit bij ETB in het kader van een stil partnerschap tussen ESO, ETB en Elia Asset SA/NV, zolang ETB de nodige aanstellingen afwachtte.

Vanwanseele Marie-Laure
Perscontact NL Elia België