30 oktober 2025
Resultaten CRM-veilingen gepubliceerd. Drie veilingen, één doel: bevoorradingszekerheid
BRUSSEL | 30 oktober 2025 – Voor het eerst organiseerde Elia in 2025 drie CRM-veilingen tegelijkertijd: de Y-4, Y-2 én Y-1 veiling. De drie veilingen – elk met hun eigen focus en tijdshorizon – verliepen vlot en volgens planning. Hierdoor is de bevoorradingszekerheid voor het leveringsjaar 2026-2027 volledig verzekerd. Voor de jaren daarna zijn belangrijke stappen gezet om de bevoorradingszekerheid te garanderen. De resultaten tonen een competitieve markt met voldoende liquiditeit en een sterke bijdrage van batterijen. Bovendien ligt de kost om de bevoorradingszekerheid te garanderen lager voor 2026-2027 dan voor 2025-2026.
Belangrijkste conclusies na de Y-1 veiling voor het leveringsjaar 2026-2027
- De bevoorradingszekerheid voor 2026-2027 is volledig verzekerd. Het veilingproces verliep vlot en competitief, met een hoge liquiditeit.
- Er werd 4.556 MW gecontracteerd (van 5.697 MW aangeboden, de vraag werd overschreden met 1.141 MW).
- De kosten bedragen 125,4 miljoen € of 20,2 k€/MW, lager dan vorig jaar (182,9 miljoen €, 25,7 k€/MW).
- De gewogen gemiddelde prijs ligt ruim onder de Intermediate Price Cap (IPC) (14,1 k€/MW/jaar t.o.v. IPC 22,7 k€/MW/jaar).
- Er was geen nood aan nieuwe capaciteit, maar 397 MW aan nieuwe gecontracteerde capaciteit uit eerdere Y-4 veilingen zal eerder beschikbaar zijn in het systeem om bij te dragen aan bevoorradingszekerheid en is geselecteerd voor een 1-jarig contract.
Y-1 veiling (2026-2027): Meer aanbod dan vraag
De initiële vraagcurve voor de Y-1 veiling werd door de minister vastgelegd op 7.126 MW. Na correcties tijdens het veilingsproces is dit bijgesteld tot 4.555 MW. De correcties gebeuren neerwaarts (door volume dat niet mag of wenst deel te nemen af te trekken van de vraagcurve, in deze veiling goed voor een volume van 2.912 MW) of opwaarts (volume dat toch wenst deel te nemen en dus bv. afziet van andere subsidies: 341 MW). Aan de veiling zelf namen 73 eenheden (bestaande uit verschillende technologieën zoals gasgestookte centrales, batterijen of vraagrespons) deel voor in totaal 5.697 MW.
Het aanbod oversteeg dus de vraag. 56 CRM eenheden zijn geselecteerd voor in totaal 4.556 MW. Het gaat om 4.133 MW aan bestaande capaciteit (waarvan 683 MW uit het buitenland), 252 MW aan vernieuwing van bestaande capaciteit en 171 MW aan nieuwe capaciteit die eerder zullen bijdragen aan bevoorradingszekerheid dan initieel voorzien. Een bijkomende factor in het overaanbod is een nieuwe neerwaartse correctie in de veiling om rekening te houden met bijkomende impliciete flexibiliteit in het Belgische systeem, goed voor een volume van 598 MW.
Het doel is bereikt: de CRM-veilingen voor 2026-2027 verzekeren voldoende capaciteit voor de bevoorradingszekerheid
De Y-1 veiling voor 2026-2027 is het sluitstuk van de veilingen voor de winter van 2026-2027. De nood aan capaciteit, gebaseerd op het piekverbruik, lag op 13.916 MW. Er zal 15.058 MW aan capaciteit beschikbaar zijn in het systeem:
- 6.214 MW is gecontracteerd via het CRM (zowel Y-4 als Y-1 veilingen).
- 1.141 MW die deelnam aan de veiling en niet werd gecontracteerd, maar die bijdraagt aan de bevoorradingszekerheid.
- 1.706 MW koos ervoor niet deel te nemen aan het CRM, maar wordt geacht aanwezig te zijn in het systeem en dus bij te dragen aan de bevoorradingszekerheid.
- 3.549 MW kwam niet in aanmerking voor de veiling of werd impliciet meegeteld (bijdragen vanuit het VK, FR & NL).
- 598 MW uit impliciete bijdrage van vraagzijdebeheer.
- 1.850 MW aan nucleaire verlenging (Doel 4 en Tihange 3).

Belangrijkste conclusies na de Y-2 veiling voor leveringsjaar 2027-2028
- 3.238 MW werd gecontracteerd in deze veiling, in totaal is er al 6.472 MW gecontracteerd voor deze periode.
- Voor de leveringsperiode 2027-28 is er dus al 2.177 MW nieuwe capaciteit gecontracteerd over alle veilingen heen, waarvan 1.617 MW CCGT en 560 MW (1.146 MW nominaal) batterijen.
- De prijs bedraagt 25,1 k€/MW/jaar (onder de Intermediate Price Cap van 28,6 k€/MW/jaar).
- Veel batterij-projecten kozen voor deelname aan de Y-4 i.p.v. Y-2 veiling, dit kan onder andere gedreven zijn door de minder strakke tijdslijnen, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen deze wel eerder beschikbaar zijn in het systeem om bij te dragen aan bevoorradingszekerheid.
De eerste Y-2 veiling: een bijkomende stap om de bevoorradingszekerheid te verzekeren voor winter 2027-28
Dit jaar werd de eerste Y-2 veiling georganiseerd. Het doel van deze veiling was om een bijkomende kans te creëren om de bevoorradingszekerheid veilig te stellen.
Het volume voor de Y-2 veiling voor het leveringsjaar 2027-2028 werd door de minister vastgelegd op 5.370 MW. Na correcties tijdens het veilingsproces is dit bijgesteld tot 3.590 MW. De correcties gebeuren neerwaarts (door volume dat niet mag of wenst deel te nemen af te trekken, in deze veiling goed voor een volume van 2.227 MW) of opwaarts (volume dat toch wenst deel te nemen en dus bv. afziet van andere subsidies: 447 MW). Aan de veiling zelf namen 51 CRM eenheden deel voor in totaal 3.238 MW. Aangezien de vraagcurve hoger lag dan het aanbod zijn alle projecten gecontracteerd. Er werd voor 3.010 MW bestaande capaciteit geselecteerd, alsook 66 MW bestaande capaciteit waar (kleine) aanpassingen voor nodig zijn. In totaal werd er 162 MW nieuwe capaciteit gecontracteerd, waaronder 102 MW (225MW nominaal) aan batterijen die al waren gecontracteerd in een eerdere veiling en die een bijkomend 1-jarig contract hebben afgesloten. Daarnaast werd 60 MW aan nieuwe batterijen (123 MW nominaal) geselecteerd. Daardoor wordt 353 MW overgedragen naar de volgende veilingen.

Nog 1 veiling te gaan voor het leveringsjaar 2027-2028
Voor het leveringsjaar 2027-2028 staat er nog een laatste veiling op de planning, namelijk de Y-1 veiling die in 2026 georganiseerd zal worden. Elia gaat ervanuit dat de resterende volumes gevonden gaan worden. We observeren dat een aantal batterijen die een Y-4 contract bekomen, typisch al eerder bijdragen aan de bevoorradingszekerheid en dat daarnaast heel wat projecten zich hebben aangeboden bij het begin van het proces, maar deze bleken nog niet klaar om verder te gaan. Dit kan te maken hebben met ontbrekende vergunningen of technische onduidelijkheden die nog uitgeklaard moeten worden. Het gaat dan o.a. om batterijprojecten en vraagsturing.
Belangrijkste conclusies na de Y-4 veiling voor leveringsjaar 2029-2030
- 4.690 MW werd gecontracteerd in deze veiling, in totaal werd al 7.199 MW voor deze periode gecontracteerd.
- Deze 4.690 MW bestaat uit 2.762 MW bestaande capaciteit die een 1-jarig contract heeft bekomen, 1.749 MW bestaande capaciteit die een meerjarig contract heeft bekomen in deze Y-4 veiling en 179 MW (derated, 525 MW nominaal) aan nieuwe batterijen die werden gecontracteerd - verdeeld over 11 projecten.
- 239 MW vraagrespons werd gecontracteerd.
- De prijs bedraagt 27,3 k€/MW/jaar, vergelijkbaar met vorig jaar.

Een eerste belangrijke stap
Het volume voor de Y-4 veiling voor het leveringsjaar 2029-2030 werd door de minister vastgelegd op 6.997 MW. Na correcties tijdens het veilingsproces is dit bijgesteld tot 4.694 MW. De correcties gebeuren neerwaarts (door volume dat niet mag of wenst deel te nemen af te trekken, in deze veiling goed voor een volume van 3.019 MW) of opwaarts (volume dat toch wenst deel te nemen en dus bv. afziet van andere subsidies: 716 MW). Aan de veiling zelf namen 69 CRM eenheden deel voor in totaal 4.998 MW. Het aanbod oversteeg dus de vraag. 65 CRM eenheden zijn geselecteerd voor in totaal 4.690 MW. Het gaat om 4.486 MW bestaande capaciteit, 179 MW nieuwe capaciteit (aan nieuwe batterijen (525 MW nominaal) en 25 MW vernieuwing van bestaande capaciteit.
Context en maatschappelijke meerwaarde
Het capaciteitsrenumeratie mechanisme (CRM) is opgezet om na de gedeeltelijke kernuitstap de elektriciteitsbevoorrading te verzekeren. De financiële ondersteuning stimuleert marktspelers om capaciteit ter beschikking te stellen, zodat de bevoorradingszekerheid gegarandeerd blijft, ook in een snel veranderende energiemarkt. De Belgische aanpak, die inzet op een marktbreed mechanisme en technologische neutraliteit, wordt Europees erkend als best practice.

