Publieke consultatie over het voorstel tot wijziging van de T&C BSP aFRR

Thema

Elia organiseert een publieke consultatie over het voorstel tot wijziging van de voorwaarden voor aanbieders van balanceringsdiensten voor Frequentieherstelreserves met automatische activering (hierna "T&C BSP aFRR"). Het voorstel tot wijziging van de T&C BSP aFRR bestaat uit: 

  • Wijzigingen met betrekking tot de settlement- en factuurprocessen; en
  • Wijzigingen met betrekking tot de methode voor het bepalen van de aFRR die wordt geleverd in het geval van gecombineerde levering van FCR- en aFRR-diensten in overeenstemming met de voorgestelde wijzigingen in de T&C FCR
  • Wijzigingen met betrekking tot de normalisatiefactor in de baselinekwaliteitsfactor; en
  • Wijzigingen met betrekking tot de voorwaarden voor de aanpassing van het aangeboden volume aan niet-gecontracteerde aFRR-Energiebiedingen na de aFRR-Gate-sluitingstijd voor balanceringsenergie; en
  • Wijzigingen met betrekking tot de digitale update van de Contactgegevens voor de BSP; en
  • Wijzigingen met betrekking tot de invoering van de CDSO-verklaring; 

Daarnaast wil Elia van de gelegenheid gebruik maken om enkele verduidelijkingen en correcties toe te voegen:

  • Verduidelijkingen met betrekking tot de toepasselijkheid van de biedingsverplichting; en
  • Verduidelijkingen met betrekking tot de regels voor het definiëren van leveringspunten DPsu gekoppeld aan een Technical Facility; en
  • Toevoeging van een template voor het bewijs van overeenkomst tussen een BSP en een Leverancier in geval van Energieoverdracht
 

Achtergrondinformatie

In het kader van een stimulans ter bevordering van het systeemonevenwicht handelend over BSP Faster Settlement, geformuleerd door de CREG in het Besluit (B)658E/89, heeft ELIA de settlement- en facturatieprocessen voor de aanbieders van balanceringsdiensten herzien om snellere betalingen voor hun dienst te garanderen, wat een positieve impact heeft op hun vereiste werkkapitaal, bijdraagt tot een snellere terugkoppeling op de dienst en in het algemeen efficiëntie creëert in de werking van de processen. Het voordeel van een snellere betaling aan de BSP’s is dat het zal dus helpen om hun achterliggende netgebruikers te vergoeden. Door de betalingstermijnen te verkorten, vergemakkelijkt deze verbetering bovendien de markttoegang voor nieuwe BSP's door de toetredingsdrempels te verlagen en helpt het de concurrentie te vergroten. De historische benadering voor het uitvoeren van de settlement enkele maanden na oplevering vergt een aanpassing. Deze herziening maakt de overgang mogelijk naar meer digitalisering en hedendaagse functionaliteiten zoals self-billing, waarbij ELIA voorstelt om facturen en kredietnota’s uit te reiken in naam en voor rekening van de BSP.

De voorgestelde wijzigingen zijn besproken met de stakeholders tijdens drie workshops, die plaatsvonden op 05/12/2024, 13/02/2025 en 02/04/2025.

De wijzigingen in het settlement- en facturatieproces zijn gemeenschappelijk voor de drie balanceringsproducten: FCR, aFRR en mFRR, en vereisen bepaalde wijzigingen aan de voorwaarden voor de aanbieders van balanceringsdiensten. Daarom organiseert ELIA tegelijkertijd een openbare raadpleging over het voorstel tot wijzigen van de voorwaarden voor de aanbieders van balanceringsdiensten voor elk van de balanceringsproducten. Elke opmerking of suggestie van de belanghebbenden over de gemeenschappelijke wijzigingen in het settlement- en facturatieproces zal in overweging worden genomen voor de drie producten, indien van toepassing.

Naast de wijzigingen met betrekking tot het settlement- en facturatieproces, bevat dit voorstel tot wijziging van de T&C BSP aFRR ook:

  • Wijzigingen met betrekking tot de methode voor het bepalen van aFRR Supplied in het geval van gecombineerde levering van FCR- en aFRR-diensten. Na de introductie van de continue activeringscontrole in FCR, stelt ELIA voor om het volume aan aFRR dat wordt geleverd door leveringspunten die zowel FCR als aFRR leveren te berekenen overeenkomstig de T&C BSP FCR, waardoor de verplichting voor BSP's om de FCR-correcties als declaratieve waarde te communiceren, wordt verwijderd, in lijn met de ELIA-studie van 2022 over de mogelijkheden om balanceringsproducten te combineren. 
  • Wijzigingen met betrekking tot de normalisatiefactor in de baselinekwaliteitsfactor. Deze wijziging is opgenomen om ervoor te zorgen dat de baselinetest en baselinecontrole meer technologieneutraal zijn, aangezien met de huidige regels de accuraatheid van de baseline van leveringspunten met een referentiebaseline dichter bij 0 MW strenger werden beoordeeld.  
  • Wijzigingen met betrekking tot de voorwaarden voor de aanpassing van het aangeboden volume aan niet-gecontracteerde aFRR-Energiebiedingen na de aFRR-Gate-sluitingstijd voor balanceringsenergie. In het kader van de aanpassingen en de verfijning van Elia’s visie op het bewaren van het evenwicht van het systeem worden twee wijzigingen voorgesteld met betrekking tot voorwaarden voor de aanpassing van het aangeboden volume aan niet-gecontracteerde aFRR-Energiebiedingen na de aFRR-Gate-sluitingstijd voor balanceringsenergie.
  • Wijzigingen met betrekking tot de digitale update van de Contactgegevens voor de BSP. Met de ontwikkeling van het digitale klantenportaal EPIC kunnen BSP's hun lijst met contacten bijwerken via het EPIC-portaal, in plaats van door e-mails uit te wisselen. Bovendien stelt ELIA voor om de lijst met rollen die in de contactgegevens moeten worden opgenomen bij te werken.
  • Wijzigingen met betrekking tot de invoering van de CDSO-aangifte. In overeenstemming met de T&C BSP mFRR is een CDSO-verklaring opgenomen in de T&C BSP aFRR. Er wordt verduidelijkt dat de BSP in de Procedure voor de aanvaarding van de Leveringspunten een CDSO-verklaring moet verstrekken voor de leveringspunten DPPG binnen een CDS.
  • Wijzigingen ter verduidelijking van de biedingsverplichting. Op grond van artikel 18, lid 7, onder b), van de EBGL kan elke aansluitende transmissiebeheerder “eisen dat BSP's de ongebruikte productiecapaciteit of andere balanceringshulpbronnen aanbieden via balanceringsenergiebiedingen of biedingen voor het geïntegreerde programmeringsproces op de balanceringsmarkten na de gate-sluitingstijd van de day-aheadmarkt".  Zulke vereisten werden reeds opgenomen in Art. II.3.8 van de T&C BSP aFRR. Het artikel is herzien om de biedingsverplichting verder te verduidelijken. 
  • Verduidelijking met betrekking tot de regels voor het definiëren van Leveringspunten gerelateerd aan een Technical Facility. In een poging om de definities van de Leveringspunten die Elia in haar verschillende producten worden gebruikt te verduidelijken stelt ELIA voor om een regel toe te voegen over de definitie van leveringspunten in functie van het type van de betrokken Technical Facility, voor DPSU, zoals reeds gespecificeerd in de algemene voorwaarden voor de Outage Planning Agent (OPA) en de Scheduling Agent (SA). De toevoeging van deze regel heeft tot doel een duidelijke leidraad te definiëren voor de definitie van Leveringspunten en incoherenties in de definitie van Leveringspunten tussen balanceringsdiensten en SA/OPA-diensten te voorkomen die tot operationele inefficiënties kunnen leiden.
  • Wijzigingen met betrekking tot de invoering van een model voor het bewijs van overeenstemming tussen een BSP en een leverancier in geval van energieoverdracht. In overeenstemming met de T&C BSP mFRR beoogt dit wijzigingsvoorstel in de T&C BSP aFRR een modelovereenkomst tussen BSP en Leverancier over de overdrachtsprijs voor de overdracht van energie op te nemen.

Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen en de context waarin de wijzigingen worden voorgesteld, is te vinden in de toelichting die beschikbaar is op deze website.

Consultatieperiode

Elia nodigt alle belanghebbenden uit om eventuele opmerkingen en suggesties te formuleren op het voor raadpleging voorgelegde document. 

De consultatieperiode loopt van 28/05/2025 tot en met 30/06/2025.

Na de consultatieperiode verzamelt Elia alle opmerkingen en feedback van de marktpartijen. Elia zal deze opmerkingen analyseren en integreren in een consultatierapport samen met de antwoorden van Elia. Naast het consultatierapport zal Elia de reacties van de marktdeelnemers (inclusief namen) publiceren op de website, behalve als expliciet werd vermeld dat de bijdrage als vertrouwelijk moet worden beschouwd.

 

Antwoordformulier

Gebruik het online formulier om te reageren op deze openbare raadpleging:

Deze website gebruikt cookies voor een optimale browserervaring. Sommige cookies zijn strikt noodzakelijk voor de werking van deze website en kunnen niet worden geweigerd; andere hebben analytische/functionele/targetingdoeleinden en kunnen worden geweigerd. Raadpleeg onsCookiebeleid voor meer informatie. U kunt uw cookievoorkeuren op elk ogenblik beheren/aanpassen. Als u uw cookievoorkeuren niet beheert, zullen alleen de strikt noodzakelijke cookies worden aanvaard.