NextGen
De Haven van Antwerpen voorbereiden voor morgen.

-
In het belang van de samenleving
Port of Antwerp Bruges (PoAB) ontwikkelt de NextGen-site op de Antwerpse Rechteroever. Het terrein van +/- 80 hectare was vroeger in de handen van Opel/General Motors. Deze zone wordt herontwikkeld tot een innovatieve en duurzame bedrijvensite, met een sterke focus op elektrificatie en energie-efficiëntie. Om de toekomstige energiebehoeften van deze site te dekken, realiseert Elia een nieuw onderstation aan het Churchilldok, past ze het onderstation Zevende Havendok aan en legt ze een ondergrondse verbinding aan tussen beide posten. Dankzij deze infrastructuur kunnen we meerdere partijen op de site efficiënt aansluiten om toegang te krijgen tot groene energie en het hoogspanningsnet in de haven versterken.
Met deze aanpak verhogen we niet enkel de capaciteit van de haven, maar houden we ook rekening met de beperkte beschikbare ruimte en de technische uitdagingen van de site. Tegen de zomer van 2027 zou een eerste deel in dienst moeten zijn. -
Interactive map
Interactieve kaart van de werkzaamheden:
-
Nieuw onderstation in Churchilldok
Als onderdeel van het NextGen-project in de Haven van Antwerpen, bouwt Elia een nieuw 150kV GIS (Gas Insulated Switchgear)-onderstation, genaamd Churchilldok (CHUDK). Het onderstation zal een shunt reactor en een 380/150 kV transformator huisvesten en wordt zo gebouwd dat het in de toekomst uitgebreid kan worden. De transformator zal verbonden zijn via een ondergrondse 380kV-kabel op de bestaande lijn Lillo-Zandvliet. Deze infrastructuur is cruciaal om de groeiende energiebehoefte van bedrijven in de haven te ondersteunen en het hoogspanningsnet te versterken.
Planning
- Begin 2025: verkrijgen omgevingsvergunningaanvraag
- Zomer 2025: start werken
- Zomer 2027: indienstname 150kV-verbinding
- Eind 2028: einde werken
-
Aanpassingen aan het hoogspanningsstation Zevende Havendok
Ook het bestaande onderstation Havendok 7 wordt aangepast. Zo kan het onderstation verbonden worden met de nieuwe post Churchilldok. Bestaande en nieuwe bedrijven kunnen op die manier eenvoudig aangesloten worden op het elektriciteitsnet.
Planning
- Zomer 2025: start werken
- Begin 2026: einde werken
- Zomer 2027: indienstname nieuwe kabels
- Zomer 2025: start werken
-
Kabelverbinding tussen Zevende Havendok en Churchilldok
Tussen het bestaande onderstation Havendok 7 en het toekomstige onderstation Churchilldok legt Elia twee krachtige ondergrondse kabelverbindingen aan. Deze verbindingen van 4 km zijn essentieel om het volledige vermogen van de 380/150kV transformator te vervoeren. De kabels zullen grotendeels het traject van de Noorderlaan volgen. Waar nodig zal Elia dus werken met gestuurde boringen.
Planning
- Zomer 2025: verkrijgen omgevingsvergunning
- 2026: start werken
- 2027: einde werken
-
Aftakking en 380kV kabelverbinding tussen de onderstations Churchilldok en Lillo
De nieuwe 380/150kV transformator in het onderstation Churchilldok wordt aangesloten op de bestaande lijn Lillo-Zandvliet via een aftakking. Deze aftakking van ongeveer 5 km zal in de buurt van de Tijsmanstunnel lopen, via een nieuwe 380kV-kabelverbinding. De kabel zal in staat zijn om het volledige vermogen van de transformator te vervoeren. Een transitiepost zal ook gebouwd worden om de luchtlijn te verbinden met de ondergrondse kabel. Hiervoor zal Elia een bestaande mast versterken en een nieuwe mast bouwen.
Planning
- Midden 2026: indienen omgevingsvergunning
- Begin 2027: start werken
- Eind 2028: einde werken
-
Omgeving
De verwachte overlast voor de bedrijven in de buurt is erg beperkt. Toch houdt Elia tijdens de werken steeds rekening met de omgeving. De hoogspanningsnetbeheerder houdt zich aan enkele maatregelen om de hinder en impact op de omgeving te beperken.
- De werken gebeuren enkel overdag, tussen 7 uur ’s ochtends en 19 uur ’s avonds.
- Elia garandeert dat de bedrijven in de buurt steeds bereikbaar blijven tijdens de werken.
- In geval van specifieke en tijdelijk verhoogde hinder voor de omgeving, zal Elia of haar onderaannemer(s) de betrokkenen hiervan op de hoogte brengen.
- Wanneer er omleidingen nodig zijn voor het gewone verkeer wordt dit met de wegbeheerder afgesproken en duidelijk gecommuniceerd.
- De terreinen worden na de werken altijd hersteld in hun oorspronkelijke staat.
-
Planning
-
Documenten
Contacteer ons
U bent betrokken bij een project en u heeft een vraag?Ons team staat voor u klaar.