TritonLink

Het TritonLink-project betreft de bouw van een hybride interconnector tussen Denemarken en België. 

De Deense regering heeft de ambitie om een energie-eiland te bouwen in de Deense Noordzee waarmee 3 GW offshore windenergie met België kan worden verbonden. Later kan dit geleidelijk worden verhoogd tot 10 GW.

De hybride interconnector heeft een dubbele functie: enerzijds het verbinden van de elektriciteitsnetten van beide landen en anderzijds het rechtstreeks aansluiten van offshore windparken op het Deense en Belgische vasteland. Dit zorgt voor de betere integratie van hernieuwbare energie op zee, maakt meer volatiele elektriciteitsstromen in Europa mogelijk en kan de prijsconvergentie van elektriciteit verder versterken.  

TritonLink zal bijdragen tot meersocio-economische welvaart voor Europa en het verder afbouwen van de CO2-uitstoot van  het energiesysteem. Daarom hebben Elia en Energinet het project ingediend om in 2022 een PIC-label te krijgen. In oktober 2021 hebben we al een eerste stap gezet en TritonLink ingediend bij ENTSO-E om opgenomen 

‘s Werelds eerste hybride interconnector die twee energie-eilanden met elkaar verbindt

TritonLink is de eerste stap in de vorming van een offshore geïnterconnecteerd net in de Noordzee. De hybride interconnector zal offshore windenergie aan land brengen via twee kunstmatige energie-eilanden. 

Het project bestrijkt een totale afstand van bijna 1.000 km en loopt van de Deense onshore HVDC-converter, via de twee energie-eilanden, naar de onshore HVDC-converter in België. TritonLink is een technologisch hoogstandje dat Elia Group (België), Energinet (Denemarken) en alle betrokken bedrijven wereldwijd op de kaart zet als pioniers in innovatie. De expertise die we tijdens de bouw hebben verworven, kan ons helpen bij de realisatie van toekomstige duurzame energieprojecten op zee. 

 
  • texteIn het belang van de samenleving

    TritonLink is een project met aanzienlijke voordelen voor Europa. De realisatie van het TritonLink-project kan bijdragen aan tot het :

    • Integreren van offshore windenergie in het Europese elektriciteitssysteem: de Europese Green Deal moet van Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent maken. Hiervoor wil men de offshore windcapaciteit verhogen. Naar aanleiding van de uitdagingen en de verstoring van de wereldenergiemarkt door de Russische invasie in Oekraïne, heeft de Europese Commissie het REPowerEU-plan voorgesteld. Met dit plan wil de EU de duurzame energietransitie versnellen en minder afhankelijk worden van onbetrouwbare leveranciers en volatiele fossiele brandstoffen. Dankzij TritonLink hebben België, Denemarken en Europa rechtstreeks toegang tot een grote hoeveelheid hernieuwbare energie. Die energie hebben ze nodig om hun energie-intensieve industrie koolstofvrij te maken en de Europese klimaatdoelstellingen te bereiken.
    • Waarborgen van de bevoorradingszekerheid van België en Denemarken: TritonLink verbindt de transmissienetten van twee landen die nog niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn. Het grote voordeel van deze verbinding is de decorrelatie van de Belgische en Deense offshore windenergie. Dit wil zeggen dat wanneer de transmissiecapaciteit van de interconnector niet (volledig) wordt gebruikt om offshore windenergie te vervoeren,  de resterende capaciteit kan gebruikt worden om stroom uit te wisselen tussen de twee landen. Zo kunnen Denemarken en België maximaal gebruikmaken van de beschikbare infrastructuur.
    • Verbeteren van de Europese markt: dankzij de ontwikkeling van hybride interconnectoren zoals TritonLink, kunnen vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd. Hierdoor zal de markuitwisselingscapaciteit versterken en kunnen de kosten worden beperkt. Dit heeft een positief effect op de energieprijzen. TritonLink zal een positieve impact hebben op de socio-economische welvaart in Europa.
     
  • Planning

    TritonLink zit momenteel in de studiefase. Volgens de huidige planning zal ten vroegste vanaf 2031/2032 elektriciteit kunnen worden uitgewisseld via deze hybride connector. 

    • 2020-2021: Verkennende studies
    • 2021: Memorandum van overeenstemming (MoA) tussen België en Denemarken
    • 2022-2026: Technische studies, vergunningsprocedures en aanbestedingsproces 
    • 2026-2027: Start van de bouwfase
    • 2031-2032: Indienststelling


Contacteer ons

U bent betrokken bij een project en u heeft een vraag?
Ons team staat voor u klaar.

Deze website gebruikt cookies voor een optimale browserervaring. Sommige cookies zijn strikt noodzakelijk voor de werking van deze website en kunnen niet worden geweigerd; andere hebben analytische/functionele/targetingdoeleinden en kunnen worden geweigerd. Raadpleeg onsCookiebeleid voor meer informatie. U kunt uw cookievoorkeuren op elk ogenblik beheren/aanpassen. Als u uw cookievoorkeuren niet beheert, zullen alleen de strikt noodzakelijke cookies worden aanvaard.